Rouwberichten Activiteiten

Mondelinge vragen over parkeren bij Lommel SK, brand Polypreen en Beeldig Lommel

Mondelinge vragen over parkeren bij Lommel SK, brand Polypreen en Beeldig Lommel

De eerste mondelinge vraag vanavond op de Gemeenteraad kwam van Rina Alen (N-VA) i.v.m. de toekomstige parkeergelegenheid voor de thuiswedstrijden van Lommel SK. Ze vroeg zich af of hier al over nagedacht werd. Burgemeester Bob Nijs (CD&V) antwoordde dat er momenteel een studie loopt omtrent de ganse site van sportpark De Soeverein, en daar zijn al zaken geconcretiseerd zoals het pas aangekochte stuk grond in Nieuwe Kopen. Wat specifiek Lommel SK betreft werd een werkgroep opgericht met de stad én Lommel SK om de situatie verder te bekijken. Één van de concrete zaken die reeds afgesproken werd is dat het B-plein vlak naast het A-plein wordt ‘opgeofferd’ om vooral bussen van bezoekers en hulpdiensten te plaatsen. In eerste instantie wordt dit een tijdelijke oplossing, op termijn zou dit definitief kunnen worden. Volgens Rina Alen zullen het nochtans vooral thuissupporters zijn uit nabije gemeentes die met de wagen zullen komen en parkeergelegenheid zoeken. Omwonenden zullen hiervan de ‘dupe’ worden. De burgemeester minimaliseerde dit gegeven en stelde dat er duidelijk zal gemonitord worden en dat er voor iedere wedstrijd een veiligheidsraad zal samenkomen en zag dus géén onmiddellijke grote problemen.

De tweede vraag kwam van Rita Phlippo (Samen Vooruit) die zich vragen stelde bij de brand op Polypreen en waarom Be-Alert toen niet opgestart was. Burgemeester Bob Nijs stelde dat alles zeer snel onder controle (na amper 7 minuten) was dankzij adekwaat optreden van personeel van Polypreen zélf, waardoor het niet nodig was om ‘alarm’ te slaan. De brand was dan ook al geblust op het ogenblik dat de brandweer arriveerde.

De laatste vraag kwam van Elly Vanbrabant (Samen Vooruit) i.v.m. Beeldig Lommel. Zij drukte nogmaals de grote spijt uit van haar fractie én van zovele Lommelaars dat dit hier moet eindigen. Want het was een topgebeuren dat onze stad cultureel en toeristisch op de kaart zette, en ook heel wat extra's betekende voor horeca en b&b's. Schepen Peter Vanderkrieken (CD&V) gaf uitleg en stelde dat de laatste editie 240.000 euro heeft gekost, en dat die kosten de afgelopen jaren steeds in stijgende lijn gingen. "Het is inderdaad een groot succes, maar de kostprijs is dus hoog, ook naar personeel toe, zowel binnen de werkgroep als bij de stadsdiensten zoals de werf. Als bestuur hebben we ook de verantwoordelijkheid om verder te kijken dan enkel het succes, en het stadsbestuur heeft zich dan ook terecht de vraag gesteld of deze onkost nog wel verantwoord is. De beslissing om ermee te stoppen was helemaal niet gemakkelijk, maar noodzakelijk omdat deze middelen ook elders kunnen ingezet worden", aldus de schepen.

Voor de rest van het verslag van de gemeenteraad kan u via de linken hieronder bij ons terecht, met nog héél wat andere punten.

Gemeenteraad onder tropische temperaturen
De gemeenteraad gisterenavond was er eentje voor de ‘doorzetters’, wegens de erg hoge temperatuur in de raadzaal... Zoals steeds werd de raad gestart met de Raad van Maatschappelijk welzijn. Bij het eerste punt i.v.m. Cipal kwam Kris Verduyckt (Samen Vooruit) tussen. Hij had het vooral over de grote
De jaarrekening 2025: oppositie en meerderheid op andere lijn
Het belangrijkste agendapunt gisterenavond op de dagorde van de gemeenteraad was uiteraard de voorstelling van de Rekening van 2025. Deze werd voorgesteld door bevoegd schepen Sofie Mertens (CD&V). Belangrijkste punt dat ze aanhaalde was de ondertussen alom gekende vergissing van 10 miljoen euro, die nu ‘amper’ (volgens de schepen)