Rouwberichten Activiteiten

De jaarrekening 2025: oppositie en meerderheid op andere lijn

De jaarrekening 2025: oppositie en meerderheid op andere lijn

Het belangrijkste agendapunt gisterenavond op de dagorde van de gemeenteraad was uiteraard de voorstelling van de Rekening van 2025. Deze werd voorgesteld door bevoegd schepen Sofie Mertens (CD&V). Belangrijkste punt dat ze aanhaalde was de ondertussen alom gekende vergissing van 10 miljoen euro, die nu ‘amper’ (volgens de schepen) 1,8 miljoen blijkt te zijn. Belangrijkste feit wat blijkt uit de rekening is, aldus de schepen, is dat Lommel financieel een gezonde stad is.

Aan de hand van een duidelijke powerpoint overliep de schepen alle inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar, deze hier allemaal meegeven zou veel te ver leiden, maar wie toch graag wat meer inzicht heeft in de cijfertjes, die kan de hele powerpoint onderaan downloaden.
Enkele cijfertjes dan toch: de schepen benadrukte dat de stad en het OCMW het boekjaar afsluiten met een beschikbaar budgettair resultaat van 25.160.052 euro. Wat de investeringen betreft, deze bedroegen vorig jaar bijna 25 miljoen euro, met o.a. investeringen in Hangar3920, veilige schoolomgevingen, energetische renovaties, Mariapark, Visit Lommel en GlazenHuis. Volgens de schepen bewijzen deze cijfers dat Lommel kan blijven investeren zonder de financiële stabiliteit in gevaar te brengen.

De eerste vragen kwamen vanuit de N-VA fractie bij monde van Alosya Vandenberk. In eerste instantie stelde ze dat er toch een groot verschil lijkt te zijn tussen de begroting en de effectief uitgevoerde zaken. Als voorbeeld stelde ze bv. Hangar 3920 waar eerst 4 miljoen geraamd werd, nadien steeg dit naar 10 miljoen en nu blijkt er voorlopig maar 3,5 miljoen uitgegeven.  Schepen van financiën Sofie Mertens diende van antwoord en stelde dat er toch aanzienlijk veel werd geïnvesteerd, nl. 25 miljoen terwijl het gemiddelde meestal 10 à 12 miljoen bedraagt. Ook burgemeester Bob Nijs stelde dat investeren, en zeker ook in personeel, een positieve zaak is, en Lommel doet het op dat vlak erg goed, en hij voorspelde dat de komende 10 jaar zullen aantonen dat het bestuur goed bezig is. Laatste woord van Alosya hier was dat ze niet begreep dat "als Lommel financieel toch zo gezond is, waarom Beeldig Lommel dan moest geschrapt worden".

De volgende vragen kwamen vanuit de Samen Vooruit fractie bij monde van Rita Phlippo. Zij startte haar betoog met de woorden: 'Na de goednieuwsshow, nu de échte cijfers". Zij hamerde nogmaals op de stijgende personeelskosten. Het leek haar ook niet logisch dat net op de zwaarste uitgavepost van de stad, net deze onderschat werden. Ook had ze het over een lening van 7,5 miljoen die werd opgenomen in 2025 om personeel te kunnen betalen… “Een huis bouwen, dan ga je inderdaad een lening aan, maar toch niet om de poetsvrouw te betalen?, aldus Rita Phlippo. Een volgende vraag die ze stelde was: “waar is de 12 miljoen gebleven van de 37 miljoen die er vorig jaar nog over was, en die daalde naar 25 miljoen in 2025. Lommel vertrok enkele jaren geleden met ongeveer 40 miljoen euro reserves. Vandaag blijft daar nog 25 miljoen euro van over. Geen reden tot triomf maar een signaal om waakzaam te zijn. Want de echte test moet bovendien nog komen: de kosten van het nieuwe meerjarenplan starten nu pas. Zelfs met de hogere belastingen die dit bestuur invoerden, zal dit een enorme uitdaging blijven.”
Schepen Sofie Mertens diende van antwoord. Omtrent de personeelskost stelde ze dat er hier een meerkost is geweest van indexeringen van 2,7 miljoen. Ook stelde ze met stelligheid dat de nieuwe lening niet werd opgenomen om personeelskosten te betalen, maar wél om investeringen te doen. "En als het gaat over de 40 miljoen reserves, dat waren 40 miljoen liquide middelen, en nu hebben we nog 29 miljoen liquide middelen. Als je ons beschikbaar resultaat neemt van 2025, dan is dat 25 miljoen en dat was eind 2018 33 miljoen".
Rita Phlippo repliceerde dat haar fractie duidelijk op een heel andere lijn zit dan de meerderheid. Ze kwam ook nog eens terug op de tussenkomst van 40 euro extra voor de afvalfactuur voor mensen met verhoogde terugbetaling niet meer toe te kennen, net in een tijd dat heel veel mensen het erg moeilijk hebben. De schepen stelde dat ze deze discussie niet opnieuw wilde voeren, maar dat het geld dat hiermee bespaard wordt wél terug geïnvesteerd wordt in deze doelgroep.

Raadslid Jaak Theuws (CD&V) kwam in deze ook even tussen en vroeg zich af waarom er niemand ook maar één woord uitsprak over de 3 miljoen die de stad als boete heeft moeten betalen voor de ‘affaire’ van Poetskes weide. Hij stelde ook dat de afvalfactuur amper 2,5 euro per week bedraagt om alle afval aan huis opgehaald te krijgen. Ook stelde hij “dat de aanleg van Kristalpark veel geld heeft gekost indertijd bij de vorige coalitie, maar dat de invulling er pas kwam toen Bob Nijs op de burgemeestersstoel is gekomen”.

De rekening werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.

Méér info en cijfertjes graag? Dan kan u de presentatie hieronder downloaden.