De mondelinge vragen vanuit de oppositie

Een goed uurtje geleden gaven u reeds het verslag van de reguliere punten op de agenda van de septemberzitting van de gemeenteraad. Nu volgen de mondelinge vragen vanuit de oppositie.
De eerste vraag kwam van raadslid Katrien De Ruysscher (onafhankelijke) omtrent de structurele relatie tussen politiediensten en Israëlische bedrijven. In deze had ze het over software van Israëlische makelij die o.a. in Gaza wordt gebruikt tegen Palestijnen. De burgemeester stelde dat ook de Lommelse politiezone van deze software gebruik maakt. Het oppositielid stelde dat er alternatieven bestaan voor deze software en ze hoopte dat hier toch eens naar gekeken zal worden. De burgemeester beloofde dat hij het zal meenemen in verdere gesprekken met o.a. de korpschef. In de marge hiervan sprak de burgemeester zijn bewondering uit voor de strijd van Katrien i.v.m. de genocide in Gaza.
Mondelinge vraag van raadslid Karel Wieërs (N-VA) i.v.m. het Parelstrand. Hij haalde een aantal uitspraken van de burgemeester aan uit het recente verleden, die het had over 'we zijn nog aan het onderhandelen'. Het oppositielid had het ook over wéér een nieuwe verlenging en zelfs over een vermeerdering i.p.v. een vermindering van het aantal bewoners. De burgemeester herhaalde nogmaals dat de stad géén partij is in onderhandelingen tussen Oostappen en Fedasil. Hij stelde tevens dat de lopende onderhandelingen al veel te lang aanslepen. Maar stelde hij "Ik geef de moed in deze niet op. Maar er is wel degelijk een PV opgesteld, en er wordt wel degelijk gehandhaafd". Ook maakte hij de bendenking dat een juridische procedure zoals met het Blauwe Meer niet altijd de beste is, "dat hebben de feiten deze week nog maar eens bewezen", aldus Bob Nijs. Karel Wieers was furieus en stelde dat de burgemeester wel degelijk meer macht heeft en een sluiting kan afdwingen, maar "gij durft niet, iets dat de burgemeester in Leopoldsburg dan wel doet" stelde dhr.Wieërs. Bob Nijs ontkende dit.
Karel Wieërs had ook een vraag i.v.m. Wonen, beantwoord door schepen Joris Mertens. Daarna stelde raadslid Rina Alen (N-VA) vragen i.v.m. beschikbare KMO zones. Zij beweerde dat Lommelse ondernemers het erg moeilijk heben om aan bod te komen en vroeg zich af of er een wachtlijst is voor KMO's én of er nieuwe gronden ter beschikking zouden komen. Burgemeester Bob Nijs stelde dat er géén nieuwe gebieden komen, maar dat het wel de bedoeling is om alle wél beschikbare gronden en aanvragen zo goed mogelijk te ondersteunen en te matchen. "Er zijn momenteel 20 dossiers lopende waarvan 9 in de goede richting gaan, er zijn er 5 geweest die afgekeurd zijn om allerlei redenen en de overige 6 daar wordt een oplossing voor gezocht", aldus de burgemeester.
Rina Alen had eveneens een vraag i.v.m. de mobiliteit in de Vreyshorring. Ze had het over gevaarlijke fiets- en voetpaden, over te hoge boordstenen, ook het gebruik als sluikweg voor ook zwaar vrachtverkeer. Ze vroeg dan ook wanneer er iets aan dit alles gaat gebeuren. Schepen Sofie Mertens (CD&V) antwoordde dat er o.a. aan de boordstenen aan de Vresseling kortelings iets zal gebeuren. Ook binnen het nieuwe Mobiliteitsplan zal er aandacht geschonken worden aan de vragen van Rina, aldus de schepen. En ook stelde de schepen nog dat er een 'knip' komt aan de Kluterstraat om het zware vrachtverkeer te verhelpen.
Mevrouw Alen had een gelijkaardige vraag betreffende de Balendijk waar ondanks een verbod toch nog steeds zwaar verkeer doorgaat en vroeg naar meer handhaving. Ook zag ze graag een tweede ontsluiting van het industriegebied via bv. de Kardinaal Cardijnstraat. Ook hier diende schepen van mobiliteit Sofie Mertens van antwoord en verwees ook in deze naar het nieuwe Mobilteitsplan. Wat de ANPR camera betreft meldde ze dat deze nog niet in werking is en dat er ook nieuwe verkeersborden gaan komen.
Daarna was het tijd voor een vraag van Kris Verduyckt (Vooruit) i.v.m. de toeristische infrastructuur in onze bossen. Bevoegd schepen Peter Vanderkrieken antwoordde dat er zeker verbeteringen mogelijk zijn. O.a is de verrekijker op de toren verwijderd na meerdere vernielingen, en naar de wandelbrug zal zeker gekeken worden.
De laatste mondelinge vraag kwam van Stefanie Lieben i.v.m. Verkeersveilige Ring, en ze vroeg nogmaals naar de timing van de ondertunneling van de Stationsstraat. Burgemeester Bob Nijs en schepen Sofie Mertens herhaalden dat het bijzonder jammer is dat omwille van weer maar eens klachten van enkele handelszaken in de buurt 'de schup niet in de grond kan gestoken worden', dit terwijl dit dossier al lopende is sinds 2001. De overkapping van de Ringlaan (N71) ter hoogte van de Stationsstraat (N746) dreigt dus opnieuw op de lange baan te raken, nu enkele handelaars voor de tweede keer beroep hebben aangetekend tegen de vergunning. “Dit is heel zuur. De aannemer stond klaar om te starten met het wegwerken van dit zwarte verkeerspunt”, reageert het stadsbestuur.
Artikel delen
Volg ons op Social Media
Nieuws insturen
Zelf Lommels nieuws insturen? Dat kan via lommelsegazet@telenet.be
Lees meer over Gemeenteraad

Gemeenteraad september

Politici... van weleer

Samen/Vooruit stapt op bij punt omtrent 'hemelwater- en droogteplan'

Beleidsverklaring 2026-2031
