Dylan Derdaele, Lommels ondernemer en succesvol race-piloot
Volgend weekend is er de '24-uren van Zolder', met lengte voorsprong het belangrijkste raceweekend van het Belcar Endurance Championship, de langstlopende raceserie in België. Jaar na jaar trekt dit motorsportevenement meer dan 40.000 bezoekers, die zorgen voor een zinderende sfeer op én naast het circuit. Vorig jaar reden Dylan Derdaele en Jan Laureyssen van Belgium Racing hun Porsche 992 GT3 Cup naar de overwinning in het algemene klassement. Tijd dus om eens nader kennis te maken met deze sympathiekeLommelaar... en te luisteren naar zijn ambities!
We hebben afgesproken in de gebouwen van DD2 op het industrieterrein van Lommel. Deze eventlocatie is het uithangbord en de garage van Belgium Racing.
Dylan Derdaele, geboren op 29 mei 1992 is op z’n 33ste al 17 jaar actief als racepiloot.
De geschiedenis van ‘Belgium Racing’ en het debuut van Dylan Derdaele
Belgium Racing werd opgericht in 1999 door Peter Theuws en Stefan Verhoeven. In 2002 kwam vader Patric Derdaele erbij als mede-eigenaar, en nam later, samen met Jan Gabriels, het beheer Belgium Racing over. Het was de iconische naam die Patric aanzette om het team/merk verder uit te bouwen. Patric Derdaele reed meer hobbymatig en in het begin zat Dylan wel eens naast zijn vader in de racewagen. Op 14-jarige leeftijd kreeg Dylan de smaak te pakken dankzij het karten. Met weinig ervaring en bescheiden materiaal klom hij meteen naar de toplaag van de Rotax Max Benelux competitie.
Op zijn 16de behaalde Dylan z’n race licentie. “Dat was toen een praktisch examen waar ge uw lijnen moest rijden en een theoretisch bundeltje regels moest kennen over de kleuren van de vlaggen, hoe werken brandblussers, waar kun je strafpunten voor krijgen, .…”
Sinds zijn 17de heeft hij de 24-uur van Zolder elk jaar gereden. Hij werd 4 x winnaar van 24-uur van Zolder en 5 keer Belgisch kampioen Belcar Endurance Championship (2015, 2019, 2020, 2021, 2024). In 2013, was hij alles samen meer dan 25 weekends van huis weg.
Internationaal
Dylan reed 3 jaar (betaald) voor het Japanse GULF racing Team, waarmee hij de GT Asia, Super GT van Azië en het Wereldkampioenschap in Macau gereden heeft.
Hij deed testwerk in Amerika, reed mee in de Blancpain (oa in 2017 – New Race festival), en reed de 24-uur van Zolder 16 keer. Daarnaast reed hij ook nog de in de Nascar Euro Series en werd 2 x Porsche carrera cup winnaar (2016 en 2021).
“Mijn vader is een voorbeeld als ondernemer”
Dylan nam in 2021 het management van ‘Belgium Racing’ over (van zijn vader) om andere jongere en oudere rijders de mogelijkheid te bieden om zich verder te ontwikkelen. De racepiloten die Dylan bewondert zijn de onvermijdelijke Michael Schumacher, Mika Häkkinen en tegenwoordig is het natuurlijk Max Verstappen die in de F1 de pannen van het dak rijdt.
Je beschouwt racen als uit de hand gelopen hobby ipv een fulltime beroep?
“Inderdaad, de toekomst in de autosport is heel moeilijk. De familiale onderneming is zodanig uitgegroeid dat het onmogelijk is om professioneel racen en ondernemer zijn te blijven combineren. Professioneel racen is niet haalbaar zonder serieuze financiële investeringen en sponsor ondersteuning.”
“Dat ik hobbymatig mijn vorming doorlopen heb, heeft ervoor gezorgd dat ik het juiste leertraject niet kon volgen om zuiver professioneel te gaan. Daardoor heb ik zelf veel moeten uitzoeken, waardoor er tijd verloren is gegaan.”
“Het voordeel van deze ontwikkeling is wel dat ik met alles kan rijden. Geef me een goede of een slechte auto en ik haal er het maximale uit. Andere jongens die op hoog niveau rijden, en het ideale pad gevolgd hebben, moeten de perfecte auto met de perfecte banden hebben. Als er die voorwaarden niet zijn, dan presteren ze niet op hoog niveau.”
In de afgelopen jaren heeft Dylan gereden tegen piloten Dylan Pereira (Porsche) en Harry King (ook Porsche), die nu professioneel rijder zijn. Daarvoor zijn ze tussen de 25 tot 30 weken (incl. weekends) weg van huis. “Daar sta ik en mijn familie niet om te springen.”
Opvolging
In augustus 2025 is Dylan 13 jaar samen met zijn vriendin en heeft een zoon van 11 jaar (Diede) die in de karting al brokken maakt en ze kregen in Juni 2025 een zoontje (Dex) erbij. “De opvolging is verzekert. Afhankelijk van de interesses (van beide) zal het opleidingstraject beter aangepakt kunnen worden.” Een deel van de toekomst voor Dylan ligt duidelijk bij de best mogelijke begeleiding van zijn oudste zoon Diede (11 jr), die al op z’n 9de begon met karting en nu al prachtige resultaten behaalt. Vorig jaar nog werd Diede vice-kampioen GK4 Karting in Minimax-klasse. Dit jaar komt hij (in November) nog in actie in Genk in de Mini klasse met een Italiaanse IAME kart.
Sprintrace of Endurance
“Ik heb geen speciale voorkeur of het nu gaat over sprintraces of endurance races. Ze hebben allebei hun charmes en ik heb de beide soorten gereden. Bij een Endurance race hang je af van 3 – 4 andere piloten die niet in de fout mogen gaan en bij sprint races moet je 30 minuten knallen, met als nadeel dat iedereen dezelfde wagen heeft. Het team dat de meeste wagens in de race heeft kan meer met de setups experimenteren”.
“Het circuit van Zolder is wel een van de moeilijkste, omdat je geen seconde rust hebt en nooit je concentratie mag verliezen. Voor de piloten en de wagens is er tijdens de race weinig rust. Van versnelling schakelen naar remmen moet in Zolder in enkele seconden gebeuren (van 190km/u naar 70 km/u). Het circuit van Zolder is dan ook slechts 4 km lang, in vergelijking met Spa Francorchamps, waar het circuit 7 km lang is.
Een 24-uur race vergt uiterste inspanningen van het lichaam van de piloot omdat elke piloot drie opeenvolgende uren achter het stuur mag zitten. Na elke pilotenwissel moet een piloot minimaal één uur te rusten alvorens het stuur weer over te nemen.
Voorbereiding en het team
Om de race voor te bereiden neemt Dylan een personal coach onder de armen in de 2 weken die de raceweek voorafgaan. Die motiveert en begeleid hem 3 dagen per week. Daarnaast doet hij nog thaiboksen De week van de race zelf focust Dylan zich op de race. Omdat hij al vanaf dinsdag op het terrein aanwezig is en blijft, gaat hij tijdens die dagen wat rondjes in en om het circuit lopen om de spieren los te maken.
De teamgenoten het komende weekend zijn Jan Lauryssen (Gt cup winnaar, Belcar podium, ..) Xavier Maassen (carrera cup winnaar) en Nico Verdonck (24-u zolder winnaar van 2023). Het technische team in de pits blijft jaar na jaar praktisch hetzelfde. De ervaring van jaren met Porsche te werken is belangrijk.
Sponsors zijn noodzakelijk
“Voor de sponsors en klanten voorzien we in de vip tent 2 led schermen van 10 meter op 3 meter hoog om de stand te kunnen volgen. Ze worden in de watten gelegd.”
Er is nog een tweede team dat rijdt onder de ‘Belgium Racing’ vlag: Michael Cool, Brent Verheyen, Guy Verheyen, Olivier Bertels, Oscar Gräper (De blauwe Porsche). Dit team staat in de Belcar op de 5de plaats net achter de nummers 3 en 4.
Belcar
Er wordt aan Dylan regelmatig de vraag gesteld waarom hij nog de Belcar rijdt en geen buitenlandse competities ? “Ik bouw mijn kalender in het licht van Derdaele industriebouw, met over het algemeen Belgische klanten. Ik zie weinig toegevoegde waarde om veel buitenlandse races te rijden die veel financiële middelen verslinden.”
De tegenstand tijdens de Belcar en 24-u, komt dit jaar uit de hoek van D’Ieteren die als importeur van Porsche eigenlijk met een privé team zijn klanten de bestrijdt. Het laat een wrange smaak na bij Dylan.
“Het verschil met het D’Ieteren team is miniem (3 punten in de GT cup en 10 punten in het algemeen Belcar championship), dus moet er constant en snel gereden worden om de punten die elke 6 uur te verdienen ook telkens binnen te halen. De snelste ronde op naam van Belgium Racing te zetten, is niet het doel.”
Technische en logistieke mensen
“De technische mensen in de box zijn van a tot z onmisbaar. Van bandenjongens tot ingenieurs tot it-mensen moeten ze zich 100% inzetten en meewerken om geen tegenslagen te krijgen. Tijdens de race is er communicatie met het hele team. De piloot spreekt enkel met de hoofd ingenieur (die dan verder de opdracht geeft om een en ander voor te bereiden – banden klaarzetten, bijtanken van de wagen, …).”
“De bandenslijtage tijdens zo’n 24-u race is enorm. Per team zijn er zo’n 18 tot 20 sets Michelin banden (=80 banden per wagen) nodig om het tot een goed einde te brengen.”
Omdat er aan de motor niet geraakt mag worden (wordt verzegeld) zijn er andere systemen die ingesteld mogen worden: De rijhoogte mag ingesteld worden (tussen een minimum en een maximum), de breedte van de wagen kan ingesteld worden (ook tussen een minimum en een maximum), de achtervleugel kan ook tussen een min. en max. breedte gemaakt worden, de stabilisatoren (zacht of harder) kunnen naar wens ingesteld worden, de remkoeling mag uitzonderlijk voor de 24-u aangepast worden en de Porsche Ceramic Composite Brake remblokken mogen indien nodig vervangen worden.
Wish List
“Op mijn wenslijst staat o.a. de Porsche Carrera World Cup van 2026 in Spanje. Dat is een vierdaags raceconcept van 5 tot en met 8 maart 2026 op het Circuit de Barcelona-Catalunya met meer dan 100 Porsche 911 GT3 Cup (type 992) (kostprijs ± 230.000€) aan de start. En op termijn zou ik graag de 24- uur van Daytona nog eens rijden.”
De weersverwachtingen voor het weekend van 30 en 31 augustus zien er redelijk uit, maar in België en Zolder weet je nooit. Een enkele bui kan op beide dagen voor spanning en nervositeit zorgen. “Als iedere piloot zijn werk goed doet en het team haalt de eindmeet als eerste, dan ligt de kampioenstitel van de Belcar en de overwinning van de 24 u voor ‘Belgium Racing’ binnen bereik”.
Met dank aan Dylan Derdaele voor dit interview en tevens aan interviewer Roger Hamblok.
Websites en social media
http://www.dylan-derdaele.com/
http://www.belgiumracing.be/
https://dylan-derdaele.be/home
https://www.instagram.com/dylanderdaele/
https://www.facebook.com/DylanDerdaele/